Pas als wij alle nodige documenten van u hebben ontvangen staat uw dossier op 100% en beginnen we met uw inkomensverklaring samen te stellen. Hieronder ziet u de lijst van documenten die u moet aanleveren voor een inkomensverklaring of een beoordelingsverklaring.
Bij vragen over ingewikkelde BV-structuren (meer dan drie entiteiten) of de haalbaarheid van een dossier kunt u contact opnemen met onze Ondernemersdesk. Bel naar 024-8330000 en vraag hiernaar. U kunt ook via ons portaal een voorlegzaak indienen, indien u of uw tussenpersoon een account heeft.
(U kunt de lijst met benodigde documenten ook hier downloaden)
Jaarrekeningen afgelopen 3 boekjaren
Aangifte inkomstenbelasting afgelopen 3 jaar
Aanslagen inkomstenbelasting afgelopen 3 jaar
Inkomensverklaring belastingdienst afgelopen 3 jaar
Recent uittreksel KvK (deze mag niet ouder zijn dan 3 maanden)
Vanaf 1 mei: definitieve jaarcijfers en IB-aangifte afgelopen boekjaar (bij sommige geldverstrekkers zijn de definitieve cijfers en definitieve IB vanaf 1-07 vereist )
Opdrachtformulier ondertekend (bij het indienen van de aanvraag ontvangt u deze via de mail)
Let op: Bij de meeste geldverstrekkers zijn de volgende items ook nodig:
Vanaf 1 februari: tussentijdse cijfers* en aangifte OB t/m Q4 afgelopen boekjaar
Vanaf 1 augustus: tussentijdse cijfers* en aangifte OB t/m Q2 huidig boekjaar
Vanaf 1 november: tussentijdse cijfers* en aangifte OB t/m Q3 huidig boekjaar
BTW-aangiftes of -indien niet-BTW-plichtig - een bevestiging vanuit de boekhouder inzake de omzet
Organogram inzake de bedrijfsstructuur (met aandeelpercentage)
Geconsolideerde cijfers bij 100% deelnemingen. (Indien aanwezig. Indien niet aanwezig kan Pentrax die tegen een meerprijs verzorgen, zie tarieven.)
Recent bankafschrift privémiddelen: datum, banksaldo en rekeninghouder (indien de solvabiliteit en liquiditeit niet voldoet aan de normen)
Indien DGA: recente loonstrook (niet ouder dan 3 maanden) en van december van het laatste boekjaar
Indien loondienstverband: laatste loonstrook (of UWV-verzekeringsbericht indien loonstrook niet aanwezig)
Inschrijving UBO-registratie (bij onderdelen van De Volksbank)
De beoordelaar kan naar inzicht extra documenten opvragen
* Toelichting tussentijdse cijfers
Het is in veel gevallen mogelijk om de tussentijdse cijfers mee te nemen in de beoordeling. Deze gerealiseerde cijfers vervangen dan het oudste volledige boekjaar. Indien u dit wenst, dan is een uitgewerkte balans en w/v-rekening benodigd. Een kolommenbalans is dan niet toegestaan. Indien de tussentijdse cijfers niet meegenomen hoeven te worden in de inkomensberekening, dan kijken wij alleen of deze in lijn liggen met voorgaande jaren. Een kolommenbalans / saldibalans of alleen een w/v-rekening is dan vaak voldoende.
De geldverstrekker zal een beoordelingsverklaring vragen als u een hypotheek aanvraagt op basis van uw looninkomen en u daarnaast ook een zakelijk inkomen heeft. Hoewel u dat zakelijke inkomen niet hoeft mee te nemen voor de berekening van de maximale hypotheek, wil de geldverstrekker wel graag weten of er zich geen onnodige risico’s bevinden binnen uw zakelijke activiteiten. Dit zou namelijk ook in privé z’n invloed kunnen hebben, waardoor u uw aflossings- en renteverplichtingen wellicht niet meer kan nakomen.
In dat geval hebben wij uitsluitend de volgende documenten nodig:
Jaarrekening laatste boekjaar
Aangifte inkomstenbelasting laatste boekjaar
Aanslag inkomstenbelasting laatste boekjaar
Recent uittreksel KvK (deze mag niet ouder zijn dan 3 maanden)
Opdrachtformulier ondertekend (bij het indienen van de aanvraag ontvangt u deze via de mail)
Documenten indien van toepassing:
U kunt de lijst met benodigde documenten ook hier downloaden
Mocht u geen jaarrapport hebben, omdat u geen boekhouder heeft. Dan kunt u ook onze standaard documentatie hiervoor gebruiken. Deze kunt u hier downloaden.